Datum i vreme: 28.03.2024, 18:03 Dobro Došli, Gost! (PrijavaRegistracija)


Korisnik(a) pregleda ovu temu: 2 Gost(a)
Cevap yazOdgovori  Nova TemaNova Tema 

36065 views

Bonsai

08.02.2014, 23:49
Poruka: #1
Nije na vezi
Rainbow Bonsai
Bonsai je tehnika uzgoja minijaturnog drveta u maloj posudi koja potiče iz Japana. Ova drvca mogu dosta dugo da opstaju čak i preko 100 godina. Tako stara stabla predstavljaju prava umetnička dela i cena im je izuzetno visoka. Bonsai zahteva znanje, ljubav i vreme.

Bonsai nije samo obično drvo smešteno u malu saksiju već je to prava umetnost. Najkvalitetnije bonsai drvce je ono koje se nađe zakržljalo u planini i prirodi. Ono zbog nepovoljnih uslova gde je raslo, često koren uvučen u stenu ili nedovoljno svetlosti i vode, ostaje samo po sebi patuljasto i prilikom presađivanja u malu saksiju već podseća na bonsai. Prilikom sađenja drvca koren se skraćuje i ne pokriva se ceo zamljom već se ostavlja vani i time se pravi takozvani nabari - vidljivi deo korena. Suvišne grane se uklone i tako se održava stalnim orezivanjem. Vremenom kako drvo stari, lišće mu se smanjuje a patuljasto drvce dobija izgled pravog drveta u prirodi. Orezivanje i održavanje se obavlja posebnim alataom bez koga je nemoguće raditi. Jako je skup i u Srbiji ga je teško naći. Saksije u kojima se sadi su takođe specijalne i plitke.

Sve biljke koje imaju čvrsto stablo pravilnom negom i održavanjem mogu da postanu bonsai. Postoje biljke koje se lako adaptiraju na malu posudu i brzo im se smanjuje lišće te se one preporučuju bonsai početnicima. Najčešće su to: brest, bukva, fikus, javor, azaleja, bor, hrast, kesten. Orah se recimo ne preporučuje jer i u prirodi ima veliki list koji ovom tehnikom nije moguće smanjiti i od njega se ne pravi bonsai.

Za bonsai drvce možete primerak drveta kupiti i u rasadniku ili cvećari ali njemu mnogo više godina treba da postane bonsai. Nikako se ne preporučuje kupovima formiranog bonsaija u cvećari ili prodavnici. Debljinu stabla i izgled bonsaija su postigla veštačkim putem, kljukana raznoraznim hemikalijama te su kratkog trajanja. Uz maksimalnu negu traju nekoliko meseci i time možete samo da doživite razočarenje kad ih uz ogroman trud izgubite. Zato je najbolje započeti drvetom koje ste sami izvadili iz prirode.

Kako će izgledati drvo zavisi od bonsaiste. Obično se trude da podseća na pravo drvo u prirodi ali to nije pravilo. Pri formiranju oblika postoje razni stilovi za koje se sami odlučuju. Nekada i samo drvo, posebno ono koje je iskopano u prirodi, diktitira stil. Strogo uspravan oblik , kaskada, stenoviti oblik ( koren ide preko kamena u zemlju ), metlasti, slobodno uspravni su samo jedni od mogućih stilova. Oblik se formira orezivanjem i ožičavanjem grana. Spesijalnom žicom se uvezuju grane i usmeravaju tamo gde bonsaista želi, zavisno od stila koji je odabrao. Ovo je veoma važan i ozbiljan zadatak jer grane ne smeju da se oštete i da sadrže ožiljke od žica. Zavisno od vrste drveta i stila za određeno vreme žice se uklanjaju a grane ostaju u željenom položaju.

Za nekog je bonsai hobi a neko se time profesionalno bavi. U svakom slučaju pravilno uzgajano bonsai drvce je jako skupo i uvek izaziva divljenje okoline a vlasniku daje status umetnika.

[Slika: uip4iu3y.gif][Slika: uy5da9el.jpg][Slika: ngw52x22.jpg]
Quote
 Primljene zahvale za: webmaster , peraplan
08.02.2014, 23:50
Poruka: #2
Nije na vezi
Bonsai
Osnovni japanski bonsai termini

NEBARI - Površinsko korenje na mestu gde deblo ulazi u zemlju
JIN - Mrtva, suva grana ili vrh stabla
SHARI - Mrtvi, suvi dio debla
SABAMIKI - Stablo koje ima veliku šupljinu
URO - Udubljenje u stablu, obicno nastalo kada neka grana odumre i otpadne.
BANKON - Zadebljanje na mestu gde deblo ulazi u zemlju.
YAMADORI - Zakržljalo stablo u prirodi koje ima potencijal da postane bonsai
TANUKI - Mrtva grana ili dio stabla koji je veštački pričvršćen
PENJING - Minijaturni pejzaž
SUISEKI - Prirodno oblikovan kamen koji podseća na planinu ili pejzaž
TOKONOMA - Tradicionalni japanski način izlaganja i pokazivanja bonsaija.
KUSAMONO - Takozvane ’akcent’ biljke koje se izlažu uz bonsai, takodje u malim posudama


Bonsai stilovi:

CHOKKAN - Uspravni stil
MOYOGI - Neformalno uspravan stil
KENGAI - Kaskadni stil
FUKINAGASHI - Vetrom šibani stil
YOSE-YE - Stil šumice
SHARIMIKI - Stil u kome je veći dio stabla mrtav ali je jedna ili više grana preživelo i preuzelo oblik drveta.
BUNJIN - Literati stil, stil učenjaka.
SHIZEN-ZUKURI - Prirodni stil.


Klasifikacija bonsaija po veličini:

MAME - Bonsai koji je manji od 7cm
SHOHIN - Bonsai koji je visok do 20cm
KIFU - Bonsai koji je visok izmedju 20 i 40cm
CHU - Bonsai visok izmedju 40 i 60cm
DAI - Bonsai iznad 60cm


[Slika: biutng2k.jpg][Slika: dd4us8vr.jpg][Slika: 322ntuvp.jpg]
Quote
08.02.2014, 23:50
Poruka: #3
Nije na vezi
Bonsai
TEMELJNI ELEMENTI DIZAJNA BONSAIJA

Često se može videti kako bonsai uzgajivači iz na prvi pogled "nikakvog" materijala dobiju prekrasne bonsaije. Glavni razlog je to što takvi materijali imaju dobru bazu debla i samo deblo. U prirodi i u rasadnicima stabalce sa neurednom krošnjom a sa dobro razvijena ova dva elementa, često promaknu i iskusnijem oku.

A. BAZA DEBLA

Kada tražite u prirodi yamadorije ili tražite pogodan materijal u rasadniku najbitniji detalj na koji ćete obraćat pozornost je baza stabalca. Bonsai bez dobre baze je bez stabilnosti i deblo počinje ličiti na obični stup zabijen u zemlju. Zelenike, masline, hrastovi često imaju zadebljanje na dnu debla (bankon) koji stvara osećaj stabilnosti, a ono što najčešće znači dobru bazu je površinsko korenje (nebari). Neki bonsai imaju toliko masivno deblo da se nedostatak nebarija ne primećuje mnogo jer je deblo svojom širinom stvorilo dovoljan osećaj stabilnosti, dok neki bonsai imaju toliko zanimljivo deblo ili krošnju da pomoću njih nadoknade taj nedostatak nebarija a ravnotežu postignu igrom između krošnje i debla (najčešće se to pojavljuje kod literati stila). Na krošnju pa čak i na deblo se tokom vremena može intervenirati da bi postali bolji ali na nebari je najteže delovati kako bi se poboljšao. Nebari bi trebao biti snažniji i naglašeniji na strani na kojoj je bonsai nagnut, jer na taj način dodatno stvara osećaj dobrog oslonca stablu koje se nakrivilo, otprilike na način kako čoveku stopalo služi kada se telom naginje prema napred.

B. DEBLO

Drugi bitan element kod bonsaije je kvalitetno deblo. Neke karakteristike kvalitetnog debla su:
- Sužavanje debla prema vrhu (komercijalni bonsai su najčešće otkinuto deblo bez sužavanja iz kojeg se nastavljaju grane)
- Zanimljiv pokret (pri tom se ne misli na tipično u pravilno "S" savijeno deblo koje se vidi često na komercijalnim "bonsaima" nego to zakrivljenje treba izgledati što prirodnije),
- Kvrgavo je i ima koru (na taj način odiše starošću, koje je bitan element kod dobrog bonsaija)
- Suvi delovi (izradom suvih delova (shari, saba-miki, uro…) često prikrivamo greške na stablu a u istom trenutku vešti uzgajivač može oplemeniti drvo i pojačati mu karakter.)

C. KROŠNJA

Krošnja je tek treći element na koji obraćamo pažnju kada tražimo yamadori ili kupujemo startni materijal. Početnicima dopadljiva krošnja prva upada u oči ali nju je u biti najlakše poboljšati. Kod krošnje je bitan raspored grana. Trebalo bi izbegavati stabalca kojima više glavnih grana raste iz istog mesta ili stabalca kojima su nasuprotne glavne grane na istoj visini. Dizajniranje krošnje prilagođavamo bazi i deblu. Postoje bonsai stilovi na koji način formirati krošnju u odnosu na deblo te je te stilove bitno poznavati i shvatiti ali nakon toga i odbaciti jer prečesto su samo kočnica u kreiranju budućeg bonsaija. Bitno je kod oblikovanja krošnje i zadržati karakter vrste stabla, jer inače može izgledati smešno pa čak i nakaradno otprilike kao da indijancu navučemo odelo engleskog kralja ili obratno.

Ova tri elementa su osnova bonsaija i o njih razbijaju glavu i početnici i profesionalci.


[Slika: ly3ev3wd.jpg]
Quote
08.02.2014, 23:51
Poruka: #4
Nije na vezi
Bonsai
Osnove uzgoja:

1. PRESAĐIVANJE: Jedan od najvažnijih koraka za poticanje snažnog rasta. Ukoliko biljku ne presađujemo možemo stvoriti takve uvete koji će dovesti do truljenja i propadanja korena.
2. TLO: Mora biti dobro drenirano. Najbolje je da sami napravimo mešavinu u kojoj će biti krupnog peska, komadića pečene gline (tenisit) ili nešto slično pomešano s humusom u 4:1. Neke biljne vrste zahtevaju posebnu mešavinu i kiselost tla pa o tome treba voditi računa.
3. OREZIVANJE: U većini slučajeva glavno orezivanje odvija se u proleće. Treba obratiti pažnju na posebnosti i iznimke kod nekih biljnih vrsta. Biljku orezujemo zbog – održavanja stila u kojem smo je oblikovali, poticanja grananja biljaka, da bi odažavali biljku u očekivanoj veličini.
4. SVETLOST: za bonsaije u zatvorenom prostoru: Biljke ne bi smele biti bliže od 30 cm od prozora. Sunčevo zračenje kroz staklo može spržiti listove, a u ekstremnim slučajevima i ubiti biljku. U zimskim mesecima biljku također treba držati 30-tak cm od prozora jer je uz prozor puno niža temperatura koja može oštetiti tropsku biljku.
5. TEMPERATURA: Svaka biljna vrsta ima specifične temperaturne zahteve (minimume i maksimume) u kojima može preživeti. Za svaku se biljnu vrstu (koju imamo u bonsai uzgoju) treba posebno educirati.
6. PREZIMLJAVANJE: Mnoge biljne vrste trebaju provesti na hladnom, u stanju mirovanja, određeni dio godine (3 meseca najčešće) kako bi zadržale svoju snagu i zdravlje. Nekim sub-tropskim vrstama ta temperatura ne sme prelaziti ispod 5 stepeni. Najvažnije je dobro upoznati biljnu vrstu koju imamo te postupati individualno prema svakoj vrsti drveća.
7. ZALEVANJE: previše zalevanja uzrokuje truljenje korena i smrt biljci. Nikad ne smete dozvoliti da se korenova bala potpuno osuši, jer to može ubiti vaše stablo. Metoda čačklice ili štapića za ražnjice može vam pomoći: stavite čačkalicu ili drveni štapić u tlo na udaljenost od 3-5 cm od debla. Proveravajte drveni štapić u određenim vremenskim razmacima vadeći ga iz posude i proveravajući prstima (neki njime dotiču lice) jel štapić suv. Ako je zalijte biljku.
8. PRIHRANJIVANJE: prihranjivanje se izbegava u zimskim mesecima. To je vreme kad je biljka u stanju mirovanja i pošto su dani u zimskim mesecima kratki biljka može odgovoriti prodeljenim rastom internodija. Također je jako važno ne prihranjivati bolesno stablo, jer time samo pojačavano stres te odgađamo mogući oporavak. Obilno prihranjivanje radimo u proleće, leto i ranu jesen. Prestanite prihranjivati kada temperature padnu ispod 5 stepeni. Pratite upute na pakiranju kod slaganja potrebnih koncentracija.

Zablude:
1. Bonsai je posebna vrsta stabla – Bonsai može biti oblikovan od bilo koja vrsta drveta ipak najčešće se oblikuju vrste s malim listovima ili listovima koji, kroz neke tehnike uzgoja, imaju tendenciju smanjivanja veličine
2. Bonsai uvek ostaje maleno stablo – to je jako daleko od istine. Bonsai se najčešće oblikuje od uobičajenih vrsta stabala koja rastu u prirodi oko nas i ako ga zasadimo u vrt u otvorenu zemlju on će narasti u biljku prirodne veličine.
3. Orezivanje korena održava bonsai malenim drvcem – U stvarnosti, zapravo je obrnuto. Orezivanje korena uzrokuje povečanje rasta biljke te joj daje više snage, jakosti i zdravlja.
4. bonsai je sobna biljka – tropske vrste to svakako jesu, no ukoliko za bonsai imate tipičnu kontinentalnu vrstu ona mora biti smeštena na otvorenom prostoru (u dvorištu ili na balkonu).
5. Postoje posebne semenke iz kojih se može uzgojiti bonsai – iz semenke je, bez primene tehnike uzgoja bonsaija, moguće dobiti isključivo tipičan izgled i veličinu te biljne vrste u prirodi.
6. Bonsai je 'zaustavljen u vremenu' – Bonsai je biljka, živi organizam. On stalno raste i razvija se. Možemo mu u svako trenutku potpuno izmeniti izgled te dobiti potpuno drugačiju 'kreaciju' ili pronalaziti bolja rešenja za naše drvo.

[Slika: mattcnqk.jpg][Slika: o7fj6h4e.jpg][Slika: 8bf42djc.jpg]
Quote
08.02.2014, 23:52
Poruka: #5
Nije na vezi
Bonsai
U kineskoj literaturi bonsai se spominje još u X veku. Tehnika uzgoja preuzeta je iz Japana. Ova minijaturna stabla mogu da žive i preko 100 godina. Naravno, ovakvi primerci su prava retkost jer je potrebno mnogo truda i umeća da se dobije takvo malo umetničko djelo. Zbog toga je njegova cena opravdano visoka.

Drvo i posuda čine harmoničnu celinu u kojoj se oblik, boja i tekstura međusobno nadopunjuju. Nije dovoljno samo posaditi drvo u posudu i sve ostalo prepustiti prirodi jer rezultat neće ličiti na drvo i brzo će uvenuti. Potrebno je u početku ukloniti sve suvišne grančice i dobijeni oblik održavati stalnim orezivanjem. Vremenom dobijate patuljasto drvo koje izleda kao ono u prirodnoj veličini. Visina drveta može da varira: oko 15 cm - "baby" bonsai, do 30 cm - "ko" bonsai, do 60 cm - "chui" bonsai i do 90 cm - "dai" bonsai.


Održavanje

Potreban materijal:

Naoružajte se strpljenjem i prionite na posao. Potrebno vam je:

zemlja

posuda (tzv. bonsai posuda)

oštre baštenske makaze

bakarna žica različite debljine

silikonski konac

oštar nož

klješta

pljosnati drveni štapići

biljka

[Slika: 5g6lro67.jpg]
Quote
08.02.2014, 23:52
Poruka: #6
Nije na vezi
Bonsai
Posude

Bonsai je celina biljke i saksije. Posude su često umetnička dela za sebe. Obično su
plitke, neupadljivo glazirane, sa niskim nožicama. Jedino posuda za kaskadni oblik stabla
treba da je visoka i uska.

Treba da ističu lepotu drveta, ali ne da previše odvlače pažnju posmatrača.

Kod nas su još uvijek teško dostupne, ali nekoliko keramičara ih rade po narudžbi. Ima ih i
u nekim bolje opremljenim cvećarama.

[Slika: dgl3isfg.jpg]
Quote
08.02.2014, 23:52
Poruka: #7
Nije na vezi
Bonsai
Zemlja

Prilikom izbora supstrata nemojte se strogo držati recepture. Bitno je da zemlja bude propusna i da ne sadrži seme nekih drugih biljaka.

Mešavina ilovače, peska i humusa daće dobre rezultate, a može i kombinacija baštenske zemlje i peska (20%).

Odnos komponenti zavisiće, pre svega, od vrste biljke koju sadite. Više peska traže zimzelene biljke kao npr. kleka i smrča, dok neke voćke zahtevaju više ilovače...

Zemlju pre sadnje obavezno sterilišite na 150° C oko 20 min.

[Slika: zkeux2ai.jpg]
Quote
08.02.2014, 23:53
Poruka: #8
Nije na vezi
Bonsai
Sadnja

Na dno posude obavezno postavite metalnu ili plastičnu mrežu preko otvora za vodu. Potom nanesite drenažni sloj šljunka pa sloj zemlje.

Drvce postavite u centar posude i dodavajte zemlju tako što ćete oko korenovog vrata napraviti mali nasip, a na obodu ostaviti mali kanal za zalivanje. Ako sadite veći broj biljaka, najvišu postavite na oko 2/3 dužine od centra, a niže sadite ka centru i suprotnom obodu.

Kroz donji otvor za vodu provucite bakarnu žicu koju ste prethodno spalili da dobije zagasitu boju. Žicom omotavajte drvce i grane kako biste ih usmerili na rast u željenom obliku. Nemojte dozvoliti da se žica vremenom ureže u drvo jer to drastično umanjuje njegovu vrednost i lepotu.

Bonsai traži redovno presađivanje. Mlađe biljke (do 10 godina) presađujte svake ili svake druge godine, a starije presađujte na svakih 5-6 godina. Posuda neka bude ista ili malo veća. Najpovoljniji period je u proleće, neposredno pred početak vegetacije dok drvce miruje. U slučaju da je biljka obolela ili prerasla posudu, presadite je odmah, bez obzira na vreme.

[Slika: t7mdexy5.jpg]
Quote
08.02.2014, 23:53
Poruka: #9
Nije na vezi
Bonsai
Orezivanje


Tek zasađenu biljku nemojte radikalno orezati. Željeni oblik formira se najmanje nekoliko meseci.

Za prvo oblikovanje krošnje, grane režite po potrebi uz stablo i to uvek odozgo prema dole. Oštrim nožem otklonite preostali patrljak i ožiljak će biti jedva primjetan. Posebno je važno uklanjanje i skraćivanje novih izdanaka u proljeće. Obavezno odstranite sve grane koje se ukrštaju ili rastu vertikalno.

Dakle, treba paziti da sve grane na deblu budu podeljene tako da se pružaju slobodno i da su po mogućnosti naspramne. Oblik stabla će doći do izražaja ako se sa prednje strane, tj. sa strane posmatrača, budu nalazile orezane grane.

Pojedine vrste neophodno je orezivati tokom cele godine. Stalnim uklanjanjem pupoljaka novih izdanaka, vremenom će se smanjiti veličina listova, što je zapravo i svrha ovog načina uzgoja.

Ne zaboravite orezati koren. Zašiljenim drvenim štapićem odstranite staru zemju oko korijena i busen redukujte za trćinu. Otprilike za toliko, skratite i jače korenove žile, a rezove okrenite ka dole. Jednu ili dvije jače žile ostavite nešto duže kako bi izrasli novi korenčići.

[Slika: mmkeaxa2.jpg]
Quote
08.02.2014, 23:54
Poruka: #10
Nije na vezi
Bonsai
Zalivanje

Odmah po sadnji, biljku zalijte mekom vodom u nekoliko navrata po malo. Nabavite kofu sa rešetkom na otvoru da biste dobili efekat blage kiše. Redovno zalivajte i orošavajte svoj bonsai i ne dozvolite da se zemlja potpuno isuši pre zalivanja.

Leti zalivajte drvce svaki dan po malo, nekad i u više navrata u slučaju jake vrućine. Tropske vrste traže često orošavanje radi održavanja vlažnosti.

Zimi dozvolite da se zemlja osuši (ne potpuno) pa onda zalijte sa malo vode. To je, otprilike, jednom sedmično.

[Slika: na4rotig.jpg]
Quote
Cevap yazOdgovori 


Skoči na Forum:

Boemi | Kontakt | Povratak na Vrh | Lite (Arhivski) Oblik


Powered By smboemi.com Boemi Forum, © 2008-2024Boemi Forum.

Sva prava zadrzana Boemi Forum